Wanås Konst 30 år

Det finns knappast någon händelse eller tilldragelse i Knislinge som fått en så positiv uppmärksamhet och spridning som Wanås Konst har fått, en uppmärksamhet som i hög grad också spillt över på orten och hela kommunen.

Knislinge är en ort med fina historiska anor, inte minst är byns industrihistoria från förra seklet värd att minnas och vårdas. Själv minns jag Knislinge på sextiotalet, då ortens industrier stod på sin topp och gav arbete åt den bofasta befolkningen. När jag var ung i Knislinge var det full fart på strumpfabriken, skofabriken och blixtlåsfabriken. Anitastrumpan och Lejonskor var på den tiden starka varumärken som varje Knislingebo stolt pratade om. Idag finns inte dessa fabriker eller varumärken kvar. Numera pendlar de flesta i Knislinge till arbeten på näraliggande större orter.

Närheten till Wanås slott var också något som präglade mina år i byn. Inte minst den stora snapphaneeken i slottsskogen var en spännande sak som eggade fantasin, minns jag. Alla pratade om eken och själv läste jag om den i August Cederbergs historiska berättelser om Göingehövdingen, där slottet var skådeplatsen för dansk-svenska kriget och uppgörelsen med snapphanarna.

1987 – En milstolpe
Idag är Wanås mer känt för konsten än för snapphanarna och den gamla eken. Wanås har blivit ett välkänt varumärke i konstkretsar över hela världen. I år är det trettio år sedan konstutställningarna arrangerades för första gången. Det hela startade 1987 och de trettio åren är en milstolpe som är värd att fira.

Varje sommar när jag och min fru besöker vi Skåne, besöker vi Wanås Konst. Min avsikt med denna artikel är inte att recensera konstverken, utan bara att ge lite personliga tankar och reflexioner jag haft under alla de år jag besökt utställningarna.

Att Wanås Konst har blivit något enastående i sitt slag, är kanske inte något man går och tänker på varje dag. Det är alltid lätt att vänja sig vid det vi har runtomkring oss. Vi blir ofta hemmablinda, vi uppskattar inte det vi ser runt omkring oss och vi tar för givet att det vi har idag alltid ska finnas kvar.

Wanås Konst är något mycket stort och på alla sätt värd vår uppskattning. Framgångarna kan mätas på många sätt. När jag googlade på orden Konst och Wanås blev det 63 300 träffar. Man kan med stor trovärdighet påstå att Wanås Konst har satt både Sverige och Knislinge på den stora världskartan – något som vi alla kan vara stolta över.

Konst engagerar
Bra konst provocerar och engagerar. När Wanåsutställningen började för trettio år sedan hade kanske inte ortsborna någon större erfarenhet av konst och konstnärligt skapande, därför var en del kritiska till det de såg. Idag är det andra tongångar. Nu inser många att konsten blivit en naturlig del av Wanås. Ett välkommet inslag i bygden som kommit för att stanna.

Wanås Konst har genom åren omfattat hundratals skulpturer och installationer, konstverk som ställts ut i det anrika slottets gårdsbyggnader och i den omgivande bokskogen. Varje år tillkommer nya konstnärer och konstverk. En del av de utställda verket tas bort eftersom, men väldigt många verk har kommit för att stanna permanent. Vi som besökare kan år efter år njuta av nya konstverk och glädjas åt konstverk som funnits med sedan starten.

Många kommer till Wanås
De årliga vernissagen lockar stora skaror av journalister och kulturskribenter från hela världen. Från utställningarna författas hundratals artiklar och recensioner varje år, i alla sorters medier, lokala, nationella och internationella. Detta gör att Wanås Konst numera är ett välkänt begrepp över hela världen.

Men det är inte bara journalister som kommer, framförallt kommer tiotusentals turister och konstintresserade hit varje år. Många turistföretag, researrangörer och konstföreningar har ett besök på Wanås uppsatt på sin lista över de bästa besöksmålen. Konsten har blivit en stor turistmagnet för hela regionen.

Fina minnen
Jag minns med viss munterhet när den första utställningen visades 1987. På den tiden var nog inte konsthändelser något som Knislingebon i gemen var särskilt van vid eller ens intresserad av. När vi sommaren 1987 besökte mina föräldrar i byn, berättades det att en stor konstutställning visades på Wanås, det var så jag fick veta det första gången. Mina brorsbarn berättade för mig att ”dom har lagt ut en stor hög med pinnar i slottsparken”. Men denna hög med ”pinnar” var inte vad som helst, det var en installation med titeln Vassrugg skapat av Tomas Nordberg. Vassrugg finns inte längre kvar i parken, med det går att läsa om det i på nätet.

Ewa Hedkvist Petersen har fotograferat några av de permanenta konstverk på Wanås Konst. Håll tillgodo!

 

 


Ett konstverk som jag ofta återvänder till är La Collonne Terminée av Richard Nonas. Konstverket består av stenbumlingar utlagda i en rak linje. Detta konstverk var först utlagd på en öppen plats i parken, men sedan 1990 ligger det vackert inbäddad bland de höga träden. Dessa stenbumlingar är en av mina favoriter.

 

 

Även Pyramiden av Gunilla Bandolin är också ett verk jag tycker mycket om. Konstverket är uppfört 1990 och är skapat för att ses och upplevas med hela kroppen. Den är byggs med ett kors med trånga passager där kan man fritt passera genom. Att stå i mitten av pyramiden och ha siktlinje i fyra väderstreck ger en fin känsla.

 

 

Wanås av Per Kirkeby kom 1994. Konstverket är murat i rött tegel och placerad i en grön och öppen lund skogen. Det öppna konstverket tecknas vackert mot det gröna på marken och den blåa himmelen. Det murade konstverket är en utmärkt plats för den som behöver sitta en stund och bara tänka och filosofera.

 

 

 

Ann-Sofi Sidéns Fideikommissum från 2000 är en ”En kvinna som kastar vatten”, som det står det i presentationen av detta konstverk. Konstverket i brons är placerat vid slottsdammen alldeles intill stora rosa rhododendron. Konstverket är förmodligen ett av parkens mest fotograferade verk.

 

 

Jacob Dahlgrens Primary Structure 2011 är ett vackert konstverk som sätter färg på den vackra parken. Här får unga och gamla besökare klättra om de vill. På egen risk.

 

 

Wish Trees for Wanås av Yoko Ono. ”Skriv din önskan på en papperslapp och häng den på ett önsketräd”, står det i instruktionen till detta konstverk bestående av 14 äppelträd. Under årens lopp har besökarna hängt upp tusentals papperslappar med sina egna önskningar.

 

Wanås slott 2016

(Denna artikel har även publicerats i Knislinge Hembygdsförenings årsbok 2017)

Karl Petersen

av Karl Petersen

Hej! Jag heter Karl Petersen. Mellan 2003 och 2013 var jag Luleås kommunalråd. Nu är jag pensionär och äger förlaget Ordfirman. Förlaget vänder sig till författare från Norrbotten som skriver om musik och kultur. Ordfirman slåss för kulturen.